Fortsättning på teckenspråkstemat i skolan – Vanja X och nattmansjorden

Tänk er, min glädje. Där kommer jag gående i skolmatsalen och skall slå mig ned vid min klass. Men… vad ser jag? Två killar i klassen sitter en bit längre in, mitt emot varandra. De… de tecknar ju med varandra! Trots att det inte var de fem tysta minuterna i matsalen har eleverna valt att stänga av talet för en stund. Inte för att få pluspoäng mig, inte för att imponera på någon annan, utan bara för att de ville. För att de tyckte att det var intressant. Tänk er, min glädje.

Teckenspråket har verkligen tagits emot fantastiskt väl från klassen. Jag är mitt uppe i utvecklingssamtalen med eleverna nu, då får jag en chans att träffa deras föräldrar och få en personlig avstämning från dem. Och en sak återkommer ofta. Teckenspråket.

”Hon var så stolt hemma, hon kom hem och bokstaverade sitt namn!” sade en förälder.
”Sen sade jag ”tack för maten”, men det förstod de inte!” säger tjejen och skrattar.

Det är något i språket som gör eleverna engagerade. Kanske för att det är något helt annorlunda, kanske för att de är ensamma om det, eller kanske bara för att det är ett unikt språk som känns väldigt levande? Hur som helst är så många elever i klassen så pass intresserade att jag bara måste fortsätta på detta tema.

Något annat som framkommit på utvecklingssamtalen är att eleverna uppskattar att jag läser för dem. Varje morgon börjar vi med tjugo minuters högläsning. Vi är inne på andra boken, det har varit böcker i en serie som handlar om en skolklass i mellanstadiet. Intriger, kärlek, bråk och utanförskap. Men nu håller boken jag läser i på att ta slut. Och då behövs ju något nytt. Varför inte något som anknyter till teckenspråk..?

 

 

Här är Vanja X och nattmansjorden! En bok av Mia-Maria Lindberg.

”Vanja X har en hörselnedsättning och är starkt visuell. Vanja X bygger fantastiska världar i Minecraft och när hon får frågan att ställa upp en en stor digital arkitekttävling tackar hon direkt ja.

Samtidigt händer det otäcka saker i vardagen. Vanja X hittar döda djur runt gamla Östervångsskolan och en grön skuggfigur verkar följa efter henne. Vad vill den Vanja X?”

Detta från beskrivningen på bokens baksida. ”Helt perfekt” tänkte jag! En bok som anknyter till något eleverna är väldigt nyfikna på. Inte bara teckenspråket, utan allt omkring. De frågar mig om mina barn, var de går i skolan, hur det fungerar där och frågar om skillnader mellan den hörande och den döva världen. Jag förklarar, och de tar intresserat in det jag berättar.
Boken kan ge eleverna en massa intressant information. Det blir en inblick i en värld de inte känner till – ännu – och ger upphov till bra diskussioner om värdegrund och dövas historia. Dessutom är boken spännande, kanske rentav lite småläskig.

Jag tror att det blir en perfekt mix för klassen. Förmodligen drar vi igång läsningen redan denna vecka. Jag får återkomma med deras tankar senare!

 

 

Ps. Nyfiken? Här finns boken hos Bokus!

Lämna ett svar